Monday, December 3, 2012

Kekuatan akidah tunjang kebaikan

Akidah adalah sumber rasa kasih sayang yang terpuji . Ia adalah tempat tertanamnya perasaan-perasaan yang indah dan luhur serta tempat tumbuhnya akhlak yang mulia . Sebenarnya tidak suatu keutamaan pun melainkan ia pasti timbul dari situ dan tidak pula suatu kebaikan melainkan pasti timbul dari situ dan tidak pula suatu kebaikan melainkan pasti bersumber daripadanya.

Al-quran ketika membincangkan tentang kebaikan , menyebutkan bahawa akidahlah yang menjadi perintis atau pendorong dari amal-amal perbuatan yang sahih itu . Jadi akidah diumpamakan sebagai pokok, yang mana dari situlah munculnya beberapa cabang atau sebagai asas yang didirikan bangunan di atasnya. Allah 



                                                        


Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat, dan segala malaikat, dan segala Kitab, dan sekalian nabi dan mendermanya seseorang akan hartanya - sedang ia menyayanginya, kepada kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan orang yang terlantar dalam perjalanan, dan kepada orang-orang meminta, dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan, dan dalam masa kesakitan, dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. (Orang-orang yang demikian sifatnya), maka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan) dan mereka itulah juga orang-orang yang bertaqwa.


No comments:

Post a Comment

Popular Posts