Tuesday, August 13, 2013

Warkah Daari-Nya

Saban hari dan waktu
aku sering menyelak lembaran-lembaran 
Yang amat-amat menyenangkan hati apabila membacanya
apatah lagi bila aku mengamatinya

Satu persatu aku teliti makna dan isi kandungannya
seusai maghrib , isya' , mahupun subuh akan aku usaha untuk 
Jadikan ia bahan bacaan setiap hari
sehingga aku sendiri terfikir untuk membacanya sehingga mati.

Tapi bebanan kerja-kerja lain yang menjadikan 
aku tidak mampu berbuat demikian
Teringat pesan kekasih hati
"Apa yang aku haramkan maka jauhilah ia,
apa yang aku perintahkan maka lakukan ia sekadar yang termampu"

Lihat!
Betapa islam itu tidak pernah memaksa
apatah lagi membebankan.
Kita yang sering merasakan islam itu satu beban
tapi kita lupa apa yang terkandung di dalamnya
Semuanya membawa ke arah kesempurnaan.

Tapi, 
Itu semua aku yang dulu
Bersemangat dengan kehebatan islam
Bersemangat dengan semangat juang demi mempertegakkan agama-Nya
Yang pernah menjadi satu harapan bagi sebuah perjuangan

Kini,
Aku menjadi lemah
Bukan kerana tidak meyakini apa yang dibawa
tapi semakin leka dengan keindahan dunia
Sehinggakan terbit dalam hati rasa ingin hidup selamanya
Sehinggakan aku lupa,bahawa mati itu sentiasa menunggu masa
untuk menyapa

Mungkin,
Aku tidak lagi mengambil berat tentang kepentingan ummah
Mungkin juga
Aku tidak lagi meletakkan segala kekuatanku kepada Allah

Air mata ini,
Tidak pernah sesekali tumpah ke bumi
Tidak pernah setitis pun mengalir di pipi
Barangkali kerana merasa bangga dengan diri
Sehingga aku terlupa dengan kehebatan Ilahi

Satu masa,
Aku membuka kembali lembaran cintamu
Wahai Ilahi
tidak kusangka setitis airmata
mengalir ketika aku membaca sepotong ayat
yang bermaksud 
    "Wahai Orang Yang Beriman,Bertaubatlah kepada Allah dengan taubat nasuha!"

Ayat itu,
seolah-olah ditujukan kepada ku
Yang semakin hari ,semakin jauh dari-Mu
Dan aku terus menyelak dan terbaca satu ayat
    "Maka Allah menukarkan kejahatan mereka dengan kebaikan"

Hatiku terus dipanah
Memikirkan betapa Maha Pemurah dan Pemaaf nya Engkau
biarpun Beribu kesalahan dosa yang dilakukan
Tapi engkau tetap memaafkan andai taubat itu adalah sebenar-benar taubat..

Kini,
Kesedaran itu kembali
Untuk menjulang islam di hati
Dan aku mengingati kembali kata-kata imam as-syahid Hassan Al-Banna

"Bangunkanlah islam dalam dirimu,nescaya ia akan bangun di atas muka bumi ini"

Peringatan ini membuatkan aku merasa
Ingin kuat kembali
Demi menjulang islam tertinggi
Moga-moga cita - cita ku
ingin melihat islam kembali

di julang tinggi
bukan hanya khayalan yang termetri.



Monday, July 29, 2013

nota cinta ini untukmu!

Fajar kini menginjak 2/3, 
Dan malam 20 telah berpisah,
Sebak, lembut melambai dari hati,
Yang masih kecil dan rebung
Mulut sedang cuba beribadah,
Kumat kamit merendah diri,
Mengunci benih-benih yang menjengah,
Hati, gamaknya sama,
Menutup kecil-kecil buruk sangka,
Teringat, minta dilupakan,
Terpendam, minta didamaikan,
Terlanjur, minta diampunkan
Andainya Ku Bisa Menunggu Fajar di Ufuk Sana
Moga benarlah ia melupus,
Dengan rahmah dan resah taubah,
Indah nian menangis,
Kerna lebihnya gerun tak tercapai,
Cinta Tuhan Maha Memeluk,
Dibanding geletek rasa sang fitrah
Apa juapun terlintas,
Semahunya biarkan hanya Engkau di sini,
Meniup roh-roh mahu berubah, berhijrah,
Cukuplah dua puluh lima yang tergadah,
Tak pernah ampuh tanpa khasyiatullah
Kebil rayu yang sayu,
Tersenyum kerna masih mampu,
Menjaga jiwa segenap anggota,
Namun masihlah terus ia merintih,
Memohon untuk menangis
Moga akhirnya,
Tersadur hati yang bersih,
Putihnya jernih bersama makna-makna Al-Quran,
Untuk pimpin bahagia untuk ke Sana.

Monday, July 8, 2013

Mengapa teguran itu kasar?

Orang yang dapat menegur orang lain adalah orang yang sedia menerima teguran orang lain...

Ayat diatas adalah antara kata-kata cerdik pandai mengenai orang yang menegur dan ditegur. Teguran boleh berlaku di mana-mana, berlaku di dalam pemerintahan kerajaan, di dalam syarikat-syarikat, di dalam persatuan-persatuan, di sekolah. Dalam rumahtangga juga berlaku, bapa menegur anak, isteri ditegur suami, dan lain-lain. Makna katanya teguran itu berlaku di mana-mana sahaja.

Membina dan Meroboh
  

Teguran boleh dibahagi kepada dua secara asasnya, teguran yang membina dan yang statik dan jumud. Manusia keseluruhannya mengharapkan teguran yang membina bukan yang statik. Tetapi tidak kurang juga yang tidak lansgsung suka ditegur.
Sifat manusia yang diketahui ialah, hanya bersedia ditegur apabila dia yang membutuhkan teguran tersebut. Contohnya, Si A pergi ke Si B dan ingin meminta  teguran atau nasihat, ketika itu apa sahaja yang dikatakan oleh Si B akan di dengari dengan berlapang dada.
Lain pula sekiranya seseorang yang tidak membutuhkan teguran, tiba-tiba ditegur. Hanya setengah orang yang berjiwa besar sahaja yang boleh menerima teguran spontan tersebut, Manakala yang berjiwa kecil, akan terasa dan terus terseksa hati.

Orang yang Menegur
Manusia memang tidak pernah lari daripada melakukan kesalahan, yang berbeza hanya banyak dan sedikit. Tetapi biarlah orang yang cuba  menegur tersebut adalah orang yang minimum kesalahannya supaya teguran yang diberikan itu bersifat trully dan hidup. 
Jangan jadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus. Sesuatu yang agak pelik apabila penagih dadah tegar mengajar atau menegur orang lain pergi ke masjid, walhal mereka sendiri masih terkontang kanting ditepi longkang dalam kotak.
Sebab itu kalau kita suka menegur, kita mesti pastikan teguran itu di tuju ke arah kita terlebih dahulu, kemudian baru ke orang lain.

Orang yang Ditegur

Teguran itu kebiasaannya bersifat membina, kerana apa yang tidak kita sedar kadang-kadang orang lain sudah sedar terlebih dahulu, persepsi kita lain, persepsi orang, lain. Sebab itu apabila ditegur, jangan terlalu cepat melenting dan menolak teguran tersebut. Kalau begitu, anda adalah orang paling rugi, kerana anda berpeluang membina diri anda tetapi awal-awal lagi anda sudah merobohkannya.
Kata Hukama, "Orang biasa akan marah apabila dikritik oleh orang lain, manakala orang yang mulia ialah mereka yang memperbaiki diri daripada kritikan orang lain. Seharusnya begini lah resam kehidupan kita".

Manusia memerlukan 'cermin' bagi bagi meneliti diri. Orang disekeliling adalah cermin bagi kita. Cuba bayangkan anda bercukur misai tanpa bercermin. Bukankah susah?. 

Yang Paling Penting
Setiap orang yang menegur pasti sedia juga ditegur. Ramai yang tidak mampu lakukan ini. Hanya suka menegur tetapi tidak pula suka ditegur. Sebab itu penting apabila menegur isyaratkan terlebih dahulu, teguran itu adalah terlebih dahulu untuk diri sendiri.
Ingat! Apabila anda menuding jari terhadap kesilapan orang lain, sebenarnya 3 jari anda telah menuding kepada diri anda sendiri. Itu adatnya.

Tuesday, July 2, 2013

Adakah kita ini seorang pejuang??

Katnya kau seorang pejuang
tapi ikhtilat mu tidak dijaga
katanya kau seorang pejuang
tapi kau masih assabiyyah
katanya kau seorang pejuang
tapi ibadah mu dan amalanmu masih seperti dahulu
katanya kau seorang pejuang
kau masih layan tv , movie dan game dgn alasan nak release tension
katanya kau seorang pejuang
cinta dunia masih menempati hatimu berbanding cinta Allah dan rasulNYA
katanya kau seorang pejuang
kau sebok update isu semasa berbanding AL QURAN 1juz sehari
katanya kau seorang pejuang
kau xpun berdakwah
katanya kau seorang pejuang
kau masih layan muzik-muzik yang lagha
katanya kau seorang pejuang
tapi sering beralasan untuk dakwah dan jihad
katanya kau seorang pejuang
kau lebih bela jemaah berbanding islam
katanya kau seorang pejuang
kau masih ada karat jahiliyyah dihatimu tanpa usaha membuangnya
katanya kau seorang pejuang
mutabaah ibadahmu sangat menyedihkan
katanya kau seorang pejuang
ukhuwahmu hanya untuk kepentinganmu bukan kepentingan ummat
katanya kau seorang pejuang
kau sering tinggal QIAMULLAIL bebanding mengamalkannya
katanya kau seorang pejuang
berapa banyak ummat yang kau ziarah?
katanya kau seorang pejuang
kau sering menyalahkan orang lain berbanding diri sediri akibat lalai kerna tidak berdakwah
katanya kau seorang pejuang
kau lebih banyak berdakyah berbanding berdakwah
katanya kau seorang pejuang
tapi masa rehatmu lebih banyak berbanding masa berdakwah
katanya kau seorang pejuang
tapi untuk berinfaq saja kau sudah kikir
katanya kau seorang pejuang
hidupmu masih senang lenang dan mewah
katanya kau seorang pejuang
kau sudah menganggap dirimu mulia sedangkan kau harus lebih tawadhuk
katanya kau seorang pejuang
kau jarang sekali menangis untuk bertaubat
katanya kau seorang pejuang
kau masih seronok dengan maksiat di sekitarmu
katanya kau seorang pejuang
kau tidak rasa apa-apa bila berbuat maksiat
katanya kau seorang pejuang
kau masih malas mencari ilmu agamamu
katanya kau seorang pejuang
kau jarang sekali muhasabah dirimu sedang sering menasihati orang lain
katanya kau seorang pejuang
kau masih berpakaian tidak senonoh
katanya kau seorang pejuang
namun akhlakmu tidak ada apa yang berubah
katanya kau seorang pejuang
namun kau sering lalai dan leka berbanding insaf dan sedih
katanya kau seorang pejuang
kau lebih sibuk bersama keluarga berbanding bersama ummat
katanya kau seorang pejuang
kau masih pentingkan dirimu berbanding kepentingan ummat
katanya kau seorang pejuang
kau masih ragu dengan apa yangkau infakkan
katanya kau seorang pejuang
hafalanmu saja masih jauh lagi
katanya kau seorang pejuang
kau masih terasa asing dengan pekataan BERDAKWAH apatah lagi melakukannya
katanya kau seorang pejuang
kau masih mengumpat dan mengeji orang
katanya kau seorang pejuang
kau masih berbelah bagi antara dakwah dan dunia
katanya kau seorang pejuang
kau masih seperti dahulu

Friday, May 17, 2013

Nikmat-MU Allah



Memikir kan nikmat-nimat dari Allah yang mana tiada tolok bandingnya apatah lagi untuk di kira satu
persatu..Aku melihat kehidupan sekeliling yang semakin hari di cemari "keseronokan" yang tidak mengena
tempat sehingga lupa akn batasan hidup dan tanggungjawab

Allah beri kamu hidup 24 jam sehari=1440 minit akan tetapi Allah hanya inginkan 35 minit dari kamu untuk melaksanakan kefardhuan solat 5 waktu . 
2.5% daripada sehari untuk solat fardhu.. Sukar sgt kah?
Apa guna nikmat yang ada padamu?!?!?

Allah beri kamu setahun = 12 bulan untuk kamu kenikmatan makan dan minum sehari dan semalam tetapi Allah hanya kamu menahan lapar itu hanya sebulan d antara 12 bulan itu.
1 bulan menahan lapar dan dahaga di bandingkn dgn 11 bulan kenikmatan makan dan minum..sukar sangatkah?
Apa guna nikmat yang ada padamu?!?!?

Allah beri kamu wang berjuta-juta shingga kamu menikmatinya tanpa memikirkan orang lain tetapi Allah hanya mahukan 2.5% daripada hartamu itu untuk d zakatkan d jalan-Nya itu pun masih ada syarat dan kadar-kadarnya..mahal sangatkah jika d bandingkan dengan harta kamu itu..sukar sangatkah?
Apa guna nikmat yang ada padamu?!?!?

Allah beri kamu hidup berpuluh-puluh tahun untuk hidup di muka bumi ini akan tetapi Allah hanya mahu kamu tunaikan 1 kali haji sahaja itupun jikalau kamu mampu..
Sukar sangatkah?
Apa guna nikmat yang ada padamu?!?!?

Nilailah nikmat Allah ,tidak terbayang betapa kasihnya Allah..
Banyak yang Allah beri sedikit sahaja yang perlu kita laksanakan.
Guna sebaiknya jangn jadi mereka yang tidak bersyukur..

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? (ar-rahman:16)

Putera walid 
10.31 p.m
17/5/2013

Sunday, April 28, 2013

Beramal Tapi masih Gelisah?

Beramal Tapi Masih Gelisah

Salam Alaik,sudah lama rasanya tidak menaip di dalam blog ni..Jadi insyaAllah dengan kudrat dari-Nya ini,kita manfaatkan agar dapat menyumbang ke arah pembangunan Ummah..
Moga2 apa yang d nukilkan ini d terima oleh Allah.

Kita lihat semakin hari manusia semakin lalai dari hari ke hari seakan-akan menganggap dosa itu hanya perkara biasa sehingga ada yang menjadikan ia rutin dalam hidup mereka. Ini kerana kesan dosa itu tidak dirasai oleh pelakunya. Namun dalam masa yang sama ada juga telah merasakan dirinya masih gelisah walaupun beramal soleh.. apakah punca sehingga dua perkara ini terjadi kepada sesuatu individu yang beriman kepada Allah.
InsyaAllah kita membincangkannya bersama dalam tulisan saya kali ini.

Kita mesti melihat dalam sesebuah konteks amal kebaikan mahupun amal soleh  pasti memberikan manfaat yang besar untuk membaikkan dan menerangkan cahaya hati. Akan tetapi kesan amal soleh itu tidak akan dapat kita rasai dan nikmati kelazatannya di dalam hati melainkan kita terus menerus mngerjakan amal kebaikan tersebut.Jadi sesiapa sahaja yang beramal dengan sesuatu amalan akan tetapi telah meninggalaknnya maka murka Allah akan menimpa terhadap mereka seperti yang diterangkan oleh ulama' tasawuf yang bermaksud :

             "Sesiapa yang telah membiasakan diri dengan suatu ibadah kerana Allah lalu ditinggalkan ibadah itu hingga lama masa berlalu ,maka dia akan dimurkai Allah"

Dan ini bertepatan dengan hadith nabi

"Amalan yang paling di sukai oleh Allah ialah amalan yang paling kekal sekalipun ia sedikit"

Jadi berdasarkan hadith ini,maklumlah bahawasanya Allah itu mencinta mereka yang beramal dengan sesuatu amalan yang sudah pastinya istiqamah dalam pelaksanaannya.Jika hari ini kita melaksanakan solat sunat yang banyak akan tetapi kita hanya melakukannya sebulan sekali, memadailah kita bertahajjud 2 rakaat akan tetapi berterusan setiap hari. Bukankah itu lebih mudah untuk diamalkan?
Yakinlah apabila kita berjaya Istiqamah dengan amalan itu,maka akan lahirlah rasa cinta utk beramal dan kita akan berasa ingin beramal dan terus beramal yang pastinya kenalah istiqamah.
Iya ISTIQAMAH!

Kemudian apabila seseorang itu benar-benar mencapai martabat hati mencintai amal dan lazat dalam melaksanakannya  maka akan lunturlah keluh kesah dalam hatinya sehingga dia akan lebih memilih untuk beramal ibadat berbanding daripada berusaha untuk mendapatkan kekayaan dunia.

Dan pada peringkat itulah iman akan benar-benar dirasai dan meresap ke dalam hati seperti meresapnya udara yang segar kepada mereka yang hidup dalam udara yang penuh dengan kekotoran asap dan sebagainya.Secara automatiknya penat dan lelah beribadah itu tidak terasa malah akan terus dan terus mentaati dan amalam itu menjadi santapan buat hatinya yang dahaga akan iman dan rohnya.

Tapi perlu juga kita fokuskan kepada bahayanya dosa terhadap hati yang menjadi pengawal setiap gerak langkah dan perbuatan kita. Melalui perbuatan dan percakapanlah manusia dapat melihat keadaan hati kita sama ada ia kotor atauupun ia suci. Bahaya sesuatu dosa terhadap hati ini samalah juga seperti bahayanya racun terhadap tubuh badan yang mana kesan bahaya itu pastinya berbeza-beza. Sebagai contoh apabila kita menghidap penyakit batuk , adakah sama kesan sakit itu sebagaimana mereka yang menghidap kanser? Begitulah juga perumpamaan kesan sesebuah dosa terhadap manusia , ada yang kuat dan ada juga yang lemah.Semestinya kita kena berpegang dengan ajaran islam yang mana menerangkan bahawa tidak terdapat penyakit dan kejahatan,baik di dunia mahupun akhirat melainkan disebabkan dosa dan maksiat.Orang yang melakukan maksiat itu akan menerima berbagai kesan yang buruk dan lebih parah kesan yang tercela lagi membahayakan hati dan tubuh badan di dunia mahupun di akhirat kita tidak ketahui kedaannya melainkan Allah..

Bagaimanapun, setengah daripada kesan buruk di dunia ini adalah tidak dapat ilmu yang bermanfaat ,kerana ilmu itu adalah nur atau cahaya hidayah yang disemadikan oleh Allah didalam hati.
Maksiat juga akan memadamkan cahaya hidayah yang ada di dalam hati kita.Sperti yang pernah di sebut oleh guru saya suatu ketika dahulu

"Ilmu itu sifatnya adalah cahaya iaitu menerangi hati setiap orang yang berilmu, manakala maksiat itu adalah kegelapan, mana mungkin cahaya dan kegelapaan akan berada bersama dalam satu masa"

Jika cahaya hidayah masih belum ada lagi di dalam hati maka maksiat akan menjadi tembok besar yang menghalang cahaya hidayah untuk memasuki ke dalamnya.Dalam erti kata lain akan menjauhkan lagi seseorang daripada Allah Azza Wa Jalla. Pelaku maksiat juga akan menghadapi kesusahan di dalam kehidupan. Makna di sini bukan pelaku maksiat tersebut akan jatuh miskin dan seumpamanya akan tetapi urusan mereka(pelaku maksiat) akan menjadi sukar dan boleh jadi urusannya tidak dapat di seleesaikan bahkaan akan menjadi bertambah sukar.

Jadi wajib ke atas kita koreksi diri kembali apabila kita semakin menghadapi kesukaran mahupun kesenangan. Ini kera Firman Allah :



وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ

Dan apa yang menimpamu dari sesuatu kesusahan, maka ia disebabkan oleh perbuatanmu; dan Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosamu.


Berpesan-pesanlah kepada kebaikan ~

Selalu lah merasakan diri berdosa supaya kita sentiasa dapat memperbaharui taubat kita..

Allahu Ta'ala A'alam..
:D

Thursday, April 25, 2013

TUNANG? hikhik

~DISAHKAN HALAL OLEH JAKIM~

Gadis solehah: weee~today kan ana keluar jalan2 beli barang kahwin dengan tunang ana~insyaAllaaahhh lagi 5 bulan kami akan nikah~wink~wink~syukurrr ya allah,kurniakan si dia sebagai imam ku~hee tak sabar~ I love u bee...muack muack~ :'> *blushing*blushing*

7 minutes ago . like . Mangkuk Ayun and 3 other like this .

write a comment....

Lelaki soleh: alhamdulillah juga allah kurniakan bee gadis baik,comel,ala-ala ustazah gitu macam yuyunk~ ♥ ♥ ♥

Gadis solehah: alololo tomei tomei...nak mo la ckp gitu,titew malu la bee~malu la org baca nanti.... :'>

Lelaki soleh: biar la smua org tau,biar smua tau btapa susahnya bee nk dpt wanita solehah mcm yuyunk ni...hihihihi...bee suke la tgk yuyunk pkai purdah baby blue tu,tommeiii~rsa nak picit2 je pipi tu..

Gadis solehah: ish mana adee...biasa2 je....lgpun klu comei,tgk la sape pnya kan?

Lelaki soleh: bee punya laaaaa~ ♥

Ibnu Batoota: Innalillahi wa inna ilaihi rojiun.....................

Gadis solehah: alamak..dia mai dah....

Lelaki soleh: sapa ni yuyunk???

Gadis solehah: alaaa...jgn crik pasal dgn dia....kawan2 yuyunk semua dah kena,tak kira niqobis ke,bogelis ke,separuh bogelis ke,semua kena...

Lelaki soleh: haa??kena apa bhaa...?tak pe,yuyunk jgn risau...bee kan ade..bee akan pertahankan cinta kita selamanya daripada perosak ni...

Ibnu Batoota: memang mangkuk ayun betui hangpa dua ekoq ni....kan dah keluaq sebijik ayat penang aku....

Lelaki soleh: wei bro,lu sape aarr..lu tak kenal ke gua sape?jgn crik pasal bro...kami x kaco lu,lu jgn kaco org...dia tu tunang gua..bkn org lain...

Ibnu Batoota: hek eleeeehh...tadi bukan main lagi yuyunk yuyunk yuyunk bee bee bee bee babeeee..sekarang nak berlagak jadi KL gengster pulak.....sekali aku tampaq kepala terabuq semua gigi....

Lelaki soleh: woi!lu igt wa takut ke?skit pon tak ketar la brooo...lu sni dtg la ngadap gua,bru tau langit tinggi rendah...gua bkn buat salah pon kt sni,apsal lu nk kecoh???

Ibnu Batoota: hehehehe..kenapa la kat malaysia ni penuh dengan hot swinging bowl macam korang ni?sekejap romeo,sekejap kasanova,sekejap nak jadi KL gengster,tak nak jadi power rangers pulak ke?asal nak tunjuk gengster je kena cakap wa lu wa lu wa lu..cakap "saya awak" tak boleh ek?Sapa pulak yang cakap kamu berdua ni tak buat salah?korang dah kawen ke?

Lelaki soleh: aarh...dulik ape aku...aku orang malaysia,mesti lah senang terpengaruh dengan keadaan sekeliling...aku memang la tak kawen lagi,tapi kami dah tunang,lagi 5 bulan kami nak kawen,kau apa masalah?

Ibnu Batoota: so kalau tunang,kire halal la korang beromen romen depan orang macam ni?bukan main lagi ko konon belajar kat universiti islam,si pmpuan pulak siap pakai purdah lagi,tapi malu tak dak,maruah tak dak,kambing pun lagi malu dari korang la...

Lelaki soleh: ye lah,kami kan dah tunang,biar la kami nak bersayang2 ke apa..lagipun kmi ttp akn kawen nti,kmi bkn kapel pon..klu kapel pon,kmi kapel islamik2 gitu,siap misscall kjut2 tahajud lg,race baca quran,tunang aku tu dlu pakai tudung pendek,skrg dah pakai purdah dah pon,apa salah kami?ko jgn nk rosakkan hubungan kami!

Ibnu Batoota: aku malas nak cakap banyak...kau bace ni bebaik....encik babi,kalau kau bela dia,bagi makan makanan halal,bersih,kemudian kau sembelih elok2,potong elok2,packing elok2,lepas tu letak logo DISAHKAN HALAL OLEH JAKIM,bende tu tetap encik babi,tak kan jadi halal faham?belajo agama tinggi2 tapi otak ketat,naik sembelit perut aku baca komen2 korang kat atas tu....heck!

Gadis solehah has blocked Ibnu Batoota

~ ~ ~ ~ ~

note: kalau korang tak pernah jumpa fenomena ala ala camni kat fb memang korang penipu besar la....status komen tak boleh blah,buat orang sembelit je baca...Aku tak faham kenapa orang masih tak faham faham yang TUNANG BUKANNYA HALAL LAGI BAGI KITA...TAK KIRA KAU USTAD KE USTAZAH KE,PURDAHIS KE,NIQABIS KE,BOGELIS KE,HARAM TETAP HARAM,KALAU BUAT DEPAN AKU,MEMANG AKU KAHAK HIJAUKAN FB MEREKA...kepada yang terasa,sila cakap "padan muka aku",kepada yang tak terasa tapi terasa ada fren list korang yang buat korang sembelit jugak,sila share dan tag nama orang yang bakal terasa.

MENCAPUBMU??

~CAPUB *cari publisiti*~

kenapa......

Kenape ek?

kenapaaaa.....ye.......?

kenapa buah pinggang aku rasa terbelit uratnya bila tengok "pendakwah-pendakwah fb" suka EDIT GAMBAR SENDIRI ada yang tengah senyum kambing,ada yang tengah buat muka jiwang,ada yang tengah tengok langit kononnya,ada yang tengah tengok pemandangan(gambar dari sisi belakang) lepas tu edit teks AYAT-AYAT ISLAMIK cantik cantik kat gambar tu dan tag sana tag sini tag sana tag sini tag sana tag sini,masuk group islamik ni,ada muka tu,masuk group tak suka dedah aurat ada muka tu,masuk group politik,ada muka tu,masuk group orang gila,ada muka tu,masuk group terrorist,ada muka tu,masuk group niqabis,ada muka tu,masuk group bogelis pon ada muka tu....

ada yang tagih like tapi dapat 10,20 like....
ada yang hensem hensem muka ala2 korea dapat like dari niqabis dan bogelis sampai beribu2...
ada yang purdah purdah letak gambar tunduk2 konon tengah malu dapat like dari serbanis kopiahnis sampai beribu2....
ada yang berzikir-zikir subhanallah,masyallah,alhamdulillah...ini lah wanita/lelaki soleh solehah...
tuan gambar pulak "takde lah,biase biase je...semuanya dari allah.."

=.="

apakah..........

eeeeeiiiiuuwww pelllliiizzzz...meremang bulu roma aku.......

maybe yang like ada seribu,tapi diorang tak tahu ada 10 ORANG JUTA YANG TAK LIKE TU MENYAMPAH GILER DENGAN AMALAN CAPUB (*cari publisiti) KORANG TU...

*apa salahnya letak gambar kambing ke,lobak merah ke,ayam panggang ke,tomyam ke,kereta mr.bean ke,sabun mandi ke,paip air ke lepas tu edit teks islamik cantik-cantik kat situ?naaaaak juga letak gambar sendiri kononnya cantik sangat gambar tu....kalo orang edit gambar ustaz2 femes macam ust azhar ke,ust don ke dan edit teks islamik lain la...sebab memang jelas orang yang buat gambar diorang tu,bukan diorang sendiri letak gambar diri sendiri dan edit-edit cenggitu...

Sape yang rasa diri anda terlibat dengan upacara mencari publisiti murahan seperti ini sila terasa dan cakap "padan muka aku"...sapa yang owsem dan tak pernah tunjuk muka kat fb walaupun tahap hensemnya melebihi piawaian persatuan hensem sedunia,sila LIKE QUICK QUICK SAMPAI PATAH JARI dan sapa yang rasa dalam frenlistnya ada pendakwah2 jenis macam ni yang melebihkan publisti diri dari dakwah tu sendiri...sila SHARE dan tag mereka dengan ucapan indah "sila terasa"....

*Note: aku yang hensem dan owsem ni pon tak pernah tayang muka sendiri kat wall untuk tagih fren request atau like...aku letak gambar pakcik tua naik unta pon orang like dan request friend la...tak payah men capub capub.......aku tulis status bukan nak orang like,nak like,like la,tak nak like sudah,yang penting,apa aku nak cakap,aku punya suka....aku cakap main lepas je,rasanya seperti kentut yang ditahan,bila dilepas terasa lega yang amat~

~busuknya sekejap,tapi mesejnya melekat di hati~ 


TERASA? Silakan.. HEADSHHHHHOOOT!

Saturday, April 20, 2013

Luruskan hati ini ya RABBaL I'ZZATI


Ya.. Allah dengan berkat Nabi-Mu dan berkat guruku
Luruskanlah hatiku, agar agamaku lurus
Betulkanlah hatiku, agar ku ikhlas selalu
Tetapkanlah hatiku, agar ku tak tergugat
Dengan ujian yang menimpa

Ya.. Allah, Tuhan yang mencipta hati
Bersihkanlah hatiku, agar masmumahku
Tidak merosakkan agamaku
Dan juga tidak merosakkan kehidupan orang lain

Wahai Tuhan yang membolak - balikkan hati kuatkanlah hatiku
Agar keyakinanku tak berobah
Supaya aku sentiasa tabah

Tuhan, Engkau resapkanlah hatiku
Sentiasa bersama-Mu
Supaya aku rasa, ada kawan melindungku
Agar aku tak rasa sepi di dalam hidupku

Aku merasa malu melanggar perintah
Dan aku sentiasa siap siaga menunaikan suruhan-Mu

Ya... Allah, Tuhan yang menjaga hati
Baikilah hatiku, agar seluruh hidupku menjadi baik
Supaya tidak khianat, dan tidak hasat dan tidak berdendam sesama manusia

Tuhan, limpahkan kedalam hatiku
Ilmu dan hikmah
Hingga aku dapat menyuluh hati dan menyuluh kehidupanku
Supaya lahir batinku bersyariat
Agar lahir batinku menjadi taat
Tuhan aku harap Engkau kabulkanlah doaku kini.

Saturday, April 6, 2013

PUISI

Diriku kini masih tercari-cari,
Siapa ku sebenarnya,
Tenggelamnya bulan matinya matahari,
Tinggallah daku sendiri.

Ku cuba mengejar Ukhrawi,
Memotivasikan diri ini,
Ku ingin hindari metafora Duniawi,
Menenggelamkan dilubuk Syaitan.

Telahku mencuba membunuh ia,
Namun tidak berdaya ku melakukannya,
Diriku masih lemah tiada pedoman jiwa,
Tidak dapat ku menghindarinya
Hasutan cinta noda

Diriku bukannya ulama,
Bukan juga ku penderhaka,
Namun tetap ku berdoa,
Dikurniakan keteguhan ia,
Iman dan taqwa....

Ku harap rakan-rakan ku,
Biarlah kita gugur di jalan Al-Ghafur,
Janganlah kita hanyut,
Ditelan hawa nafsu,
Yang menyesatkan dirimu.


*Ingat lagi waktu bersama sahabat shakir mat isa mengolah lagu dan ini hasilnya

Lirik: SHAKIR MAT ISA & Putera Walid
Lagu: Shakir Mat Isa

Monday, March 25, 2013

Di Jalan ini, Aku meneruskan langkah untuk mencari dan mengkaji
Pada paginya aku ke kuliah, pada malamnya aku berusaha untuk menggapai cinta Ilahi
Biarlah orang kata, aku ini tidak selalu bergaul
Tidak pandai sosial, tidak pandai berkomunikasi
Asalkan komunikasi diriku dengan-Mu tidak putus

Iya, aku sedar
seringkali aku melakukan dosa,
kufur kepada nikmat-Nya
tapi bukankah setiap manusia itu tidak lepas dari kesalahan?
Atau mungkin ada golongan yang sentiasa suci dari dosa selain nabi dan rasul?
Tidak ada bukan?
Jadi kenapa menghukum seseorang tanpa usaha untuk menasihatinya?
Kenapa meletakkan taraf keimanan mereka setaraf dengan engkau?
Jangan begitu, tidak adil namanya.
Mungkin dia masih tidak memahami apa itu dosa
apa akibatnya dan apakah Allah redha dgnnya

Iya, aku sedar
Dia itu pelajar agama,
Engkau juga pelajar agama
Tapi sejauh mana fahamnya dia kepada agama
Dan sejauh mana fahamnya engkau kepada agama
Jadi itu tugas engkau untuk membawanya
supaya agama itu dilihatnya terang umpama cahaya di hujung gua

Jadi, mari sama-sama kita usaha membawa mereka agar kita semua dapat duduk dalam lingkungan yang mendapat redha-Nya.



Friday, March 1, 2013

Dosa itu ujian, Pulang adalah penyelesaian


Taubat berasal dari kata "tawaba" dalam bahasa Arab menunjukkan makna pulang dan kembali. Sedangkan taubat kepada Allah SWT berarti pulang dan kembali ke haribaan-Nya serta tetap di pintu-Nya.

Maksud taubat adalah kembali kepada Allah setelah melakukan maksiat atau dosa. Taubat marupakan rahmat Allah yang diberikan kepada hambaNya agar mereka dapat kembali kepada-Nya. Firman Allah yang bermaksud :
“Wahai orang-orang Yang beriman! bertaubatlah kamu kepada Allah Dengan " taubat Nasuha", Mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang Yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba Dalam gelap-gelita): "Wahai Tuhan kami! sempurnakanlah bagi Kami cahaya kami, dan Limpahkanlah keampunan kepada kami; Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu".(At-Tahrim : 8)

Al-Hafizh Ibnu Katsir berkata dalam kitab tafsirnya :
"Artinya adalah, taubat yang sebenarnya dan sepenuh hati, akan menghapus keburukan-keburukan yang dilakukan sebelumnya, mengembalikan keaslian jiwa orang yang bertaubat, serta menghapus keburukan-keburukan yang dilakukannya."

Hasan Al Bashri berkata : 
“Taubat adalah jika seorang hamba menyesal akan perbuatannya pada masa lalu, serta berjanji untuk tidak mengulanginya.”

Al Kulabi berkata :
 “Yaitu agar meminta ampunan dengan lidah, menyesal dengan hatinya, serta menjaga tubuhnya untuk tidak melakukannnya lagi.”

Sa'id bin Musayyab berkata : 
“Taubat nasuha adalah: agar engkau menasihati diri kalian sendiri.”

Dari pendapat yang diberikan di atas bahawa taubat nasuha itu adalah taubat yang sebenarnya dan tidak lagi mengulangi kesalahan yang dilakukan. Taubat nasuha dilakukan dengan penuh penyesalan atas segala dosa yang dilakukan. Allah menerima orang yang bertaubat bersungguh-sungguh dan tidak lagi mengulangi perbuatan dosa tersebut. Manakala orang yang bertaubat kemudia masih melakukan perbuatan dosa tersebut tidak dinamakan sebagai taubat nasuha.

Ada manusia beranggapan buatlah dosa duhulu nanti kita boleh taubat pada masa tua nanti. Kalau dan bertaubat tidak mengapa, kalau tidak berkesempatan untuk bertaubat maka padah nanti di hari akhirat. Lagipun taubat sebegini diibaratkan tidak ikhlas dengan Allah, sebab orang tersebut masih berkeinginan untuk melakukan dosa. Jangan berlengah-lengah untuk bertaubat, kerana orang yang melengahkan taubat ini adalah orang yang jahil, sombong, tidak sedar diri dan zalim kepada dirinya. Firman Allah yang bermaksud :
“ Dan ingatlah, sesiapa Yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang Yang zalim.” (Al-Hujurat : 11)
Syarat-syarat Taubat

Mengikut Manhaj Salaf as-Soleh, antara syara-syarat taubat yang wajib dipenuhi agar taubat di terima oleh Allah :
  1. Berazam dan bertekad untuk meninggalkan (tidak akan mengulangi lagi) perbuatan dosa yang telah dilakukan.
  2. Kesal (menyesali) dan berduka di dalam hati terhadap perbuatan dosa yang dibuat.
  3. Bersegera meninggalkan dosa yang telah dilakukan semata-mata kerana Allah.
Jika dosa yang dilakukan berkaitan dengan orang lain, syaratnya ia wajib membebaskan dirinya dari hak yang bukan miliknya untuk dikembalikan kepada yang berhak atau minta dihalalkan, ini bererti jika berupa harta benda wajib dikembalikan. Jika berupa fitnah, ghibah (umpatan), penghinaan, cacian, kutukan, laknat dan kezaliman, maka wajib meminta maaf daripada orang tersebut terutama terhadap kezaliman yang dilakukan kepadanya.
Cara-Cara Bertaubat 
  1. Menyedari besarnya dosa yang dilakukan sehingga menyesalinya dan menggeruni balasannya yang akan tertimpa diakhirat kelak jika tidak bertaubat, sebagaimana sabda Rasullullah saw : “Menyesali (dosa) itu adalah taubat”.(Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)
  2. Berniat serta berusaha sedaya upaya menjauhi dan meninggalkan dosa yang telah dilakukan dan bertekad tidak akan mengulanginya lagi.
  3. Meninggalkan setiap apa yang dibenci dan diharamkan oleh Allah zahir dan batin, lantas beralih kepada yang dicintai dan diredhaiNya.
  4. Bertaubat dengan taubat nasuha sebagaimana firman Allah :“Wahai orang-orang Yang beriman! bertaubatlah kamu kepada Allah Dengan taubat Nasuha, Mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai” (At-Tahrim : 8)
Hukum Taubat

Ketahuilah bahawa hukum bertaubat adalah wajib kepada semua umat Islam untuk memohon keampunan kepada Allah atas segala kesalahan yang dilakukan. Firman Allah yang bermaksud :
“Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung." (An-Nur: 31)

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :
“Wahai sekalian manusia bertaubatlah kalian kepada Allah, karena sesungguhnya aku bertaubat kepada Allah seratus kali dalam sehari.” (Riwayat Al-Bukhari)

Manusia tidak pernah sunyi melakukan kesalahan, kerana manusia dibekalkan nafsu sentiasa suka kepada perkara yang lazat atau keseronokan. Maka di sini, taubat adalah wajib dan fardhu ain kepada semua umat Islam. Taubatlah cara untuk menghapuskan dosa dan diampunkan Allah atas segala kesalahan yang dilakukan. Sebagai muslim yang baik, marilah kita sentiasa memohon taubat kepada Allah, supaya segala kesalahan kita diampunkan.
Penutup 

Taubat adalah kembali kepada Allah atau menyesali atas segala perbuatan dosa yang dilakukan selama ini. Ia bermunajat kepada Allah dan penuh keinsafan dan penyesalan atas segala dosa yang dilakukan. Taubat kepada mesti dengan sebenar-benar taubat, kerana orang yang tidak ikhlas taubatnya tidak akan diterima oleh Allah. Taubatlah dengan secepat yang mungkin dan jangan berlengah-lengah kalau kita menyedari telah melakukan kesalahan. Orang yang melengah-lengahkan taubat adalah orang yang sombong dengan Allah dan tidak takut dengan azab Allah yang sangat dahsyat. Sentiasalah bermuhasabah diri kita dan sentiasalah beristiqfar dan memohon ampun kepada Allah, mudah-mudahan Allah menerima taubat kita.

Akhir sekali saya datangkan kata-kata Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin seperti berikut :
"Sedangkan ilmu adalah, mengetahui besarnya bahaya dosa, dan ia adalah penghalang antara hamba dan seluruh yang ia senangi. Jika ia telah mengetahui itu dengan yakin dan sepenuh hati, pengetahuannya itu akan berpengaruh dalam hatinya dan ia merasakan kepedihan karena kehilangan yang dia cintai. Karena hati, ketika ia merasakan hilangnya yang dia cintai, ia akan merasakan kepedihan, dan jika kehilangan itu diakibatkan oleh perbuatannya, niscaya ia akan menyesali perbuatannya itu. Dan perasaan pedih kehilangan yang dia cintai itu dinamakan penyesalan. Jika perasaan pedih itu demikian kuat berpengaruh dalam hatinya dan menguasai hatinya, maka perasaan itu akan mendorong timbulnya perasaan lain, yaitu tekad dan kemauan untuk mengerjakan apa yang seharusnya pada saat ini, kemarin dan akan datang. Tindakan yang ia lakukan saat ini adalah meninggalkan dosa yang menyelimutinya, dan terhadap masa depannya adalah dengan bertekad untuk meninggalkan dosa yang mengakibatkannya kehilangan yang dia cintai hingga sepanjang masa. Sedangkan masa lalunya adalah dengan menebus apa yang ia lakukan sebelumnya, jika dapat ditebus, atau menggantinya.”

"Kita" ? ? ?


assalamualaikum.
dibawah ada satu kisah tentang "kita"


kisah bermula...................



hari ni aku "leka"... "leka" dengan assignment. sampai tak sempat aku nak layan FB macam biasa waktu petang-petang nih.. entah macam mane tergerak plak hati aku nak bukak FB. tengok-tengok je ade 1 mesej..

message inbox (1 new)
..............................................................................................................................................

salam..azzam, awak sombong ea sekarang.. kenapa awak menjauhkan diri dari saye? awak dah jarang mesej saye, awak dah tak selalu chat dengan saye. kenapa? saye ade buat salah pada awak ke?awak benci sangat ke kat saye? atau awak dah tak nak kawan dengan saye lagi?

from: hawa
.......................................................................................................................................... 

ahh hati aku mula dihinggapi perasaan serba salah..terasa bagai ada satu beban yang menghempap kepala ku..
jari jemari terasa bagai kaku untuk menaip. aku tak tahu apa yang harus aku balas..
akal mula ligat berfikir.. setelah beristighfar berkali-kali, ketenangan mula aku kecapi..

aku mula menaip...
........................................................................................................................

hawa,  maafkan saye, saye bukan tak nak kawan dengan awak lagi, sungguh saye pun tak pernah ade niat langsung nak ada rasa benci kat diri awak, awak baik kat saye, sepanjang kita kawan kita selalu je kan gembira, memang indah kan. tapi sebenarnya dalam keindahan tu, saye takut, takut sangat-sangat.. 

hmm...

ok.. biar saye terus terang. saye ni manusia dan awak juga manusia, yang bezanya saya lelaki dan awak perempuan..manusia ade perasaan kan? ok perasaan itu ada pelbagai kan. rasa marah, rasa suka, gembira, tapi satu perasaan ni yang saye takut..satu perasaan yang sememangnya wujud dalam diri manusia sebab ianya fitrah.. perasaan yang kita panggil Cinta.. saye lelaki dan awak perempuan.. awak manusia dan saye juga manusia..saye takut kemesraan tu berubah menjadi perasaan Cinta. 

Adalah normal bagi saye dan bagi awak juga saya rasa bila seseorang itu dah bermesra dengan kita, dah rapat dengan kita walaupun atas landasan "Kawan" rasa Cinta itu akan timbul. kan? sebab saye laki, awak perempuan. cuba awak andaikan awak magnet kutub selatan dan saye magnet kutub utara.. bila didekatkan pasti bercantum kan? tapi itu magnet, kita manusia ! kita tak boleh "bercantum" kecuali dengan akad nikah. sungguh jauh lagi bukan perjalanan kita untuk menuju "nikah" itu? 

 secara logiknya tak salahkan kita bermesra berdua-duan dalam chat box ke YM ke kan. tapi kita muslim bukan? bukan semua benda kita boleh ikut pada logik akal kerna kita terikat dengan agama, terikat dengan peraturan yang ditetapkan agama. bila kita chat berdua, awak pasti tahu kan siapa jadi orang ketiga? kalau awak masih ragu-ragu biar aku beritahu jawapanya.. jawapannya Syaitan !


Maaf.. masih banyak lagi assigment yang harus saye siapkan.saye harap awak memahami apa yang cuba saye sampaikan.. saya baru sedar tentang silap kita selama ini. awak, masih ramai kaum sejenis awak yang berganda-ganda lebih baik dari diri saye untuk dijadikan kawan.. so, jaga diri.. 

sedarlah seberapa rapatnya ikatan persahabatan bukan di ukur seberapa banyaknya bermesej atau berchatting.. tetapi alangkah indahnya jika ia diukur dengan seberapa banyaknya nama seorang sahabat itu disebut dalam setiap doa-doa kita kepadaNya

kalau lah dirimu yang memberi yang memberi daku udara untuk bernafas. Dirimu yang memberi daku nyawa untuk hidup didunia ni..daku pasti mencintaimu.. tapi please sedar.. kita ni bukan siapa-siapa di dunia ni.. kita hambaNya, hamba kepada Pemberi udara untuk kita benafas, Pemberi segala-galanya yang yag kita miliki.. jadi aku tak sanggup melanggar perintahNya..

daku lelaki, 
iman ku bagai tembok yang rapuh,
bila-bila masa sahaja mampu roboh,
please jangan terlalu baik padaku,
aku takut hatiku ku terpaut padamu,
please jangan terlalu "sweet" padaku,
aku takut akan selalu merinduimu,
please janganlah terlalu mengambil berat padaku,
aku takut aku akan terlalu mencintaimu...

wassalam.
semoga Allah memberkatimu
send~
.....................................................................................................

"Ya Allah... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami mengikuti yang benar itu. Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar dan permudahkan kami meninggalkannya."


 by aqmerpatiputih


Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat 
(QS. An-Nuur: 30)

" Apabila seseorang lelaki itu bersendirian dengan seorang wanita (yang bukan muhrimnya) maka syaitan adalah yang ketiga di antara mereka" sabda Rasulullah SAW.
( Hadis Riwayat Tirmizi )

" Setiap kali seseorang muslim terpandang kecantikan seseorang perempuan lalu ia memalingkan pandangannya dari situ, maka Allah akan membaharukan untuknya satu ibadah yang kemanisannya terasa di dalam hatinya. "

( Hadis Riwayat Ahmad & Tabrani )

Friday, February 22, 2013

Kesembuhan ini Dari-Mu!

Salam Alaikum

Alhamdulillah hari ni gagahkan diri juga untuk menjalani kehidupan harian. Setelah beberapa  hari tersadai di katil sebabnye kena ayam2 pop (chicken pox). Allah datangkan juga ujian ini pada aku stelah bertahun-tahun ku tunggu. Bukan apa kdg2 terfikir kenapalah Allah tak bagi ujian ini pada aku. Takut-takut Allah tidak memandang diri yang hina ni.. hurm . . Tapi Alhmdulillah Dia sayang pada aku, jadi dapatlah aku rasa kemanisannye menyayangi aku dengan sakit ni..Kaffarah Dosa. hehe

Apa pun segala kemaafan di atas kerja-kerja yang tergendala yang terpaksa d lepaskan kepaada sahabat2 walaupun tanpa rela.. Mana tidaknya, minggu sibuk yang teramat sibuk ni, nak uruskan tobur, Malam kesenian Arab (MKBA) . Walaupun masih semangat nak uruskan , sahabat pesan dalam kereta lepas pergi klinik " enta ni, Allah bagi sakit tu sebab nak suruh enta berehat. Biarlah ana yang handle program enta ni" aku juz jwb Okay, syukran laka *sambil tunduk*

Alhmdulillah berita yang sampai padaku program2 tu berjalan dengan lancar dan terrrrrbaikk!! Syukran sahabat2 yang menjayakan. Walaupun tak dapat rasa keseronokan tu tumpang gembira pun jadilah.

And Now, its time to focus on my final exam . juz around the corner. Tak sabar rasanya nak bertempur. Inilah medan jihad buatku di masa pembelajaran ni. N in the same time, i and my team have a big mision to gain n we hope that this mission gonna be success. Actually its not what we want but some lectures want us to do it while we want to do it also.. Mungkin selepas ni, tidak akn ada lagi perkara-perkara yang menyakitkanmu para murobbiyyuni (pendidik-pendidikku) kerana jika kami berjaya insyaAllah khidmat kami hanya untuk kamu semua. Kerana taat pada pendidik itu adalah suatu kewajipan bagi kami dan insyaAllah keharmonian itu akan kami dapatkan kembali.

Kini aku juga tidak menyangka apa yang telah aku lakarkan bersama sahabtku, semakin hari semakin tepat dan mengikut jalan ceritanya , mungkin perancangan dari Allah itu sama dengan apa yang kami lakarkan. Main storynye sedikitpun tidak berbeza. Tapi aku harapkan , ramai yang beri sokongan pada kami. Biarkan mereka dengan cara mereka , kami akan tetap dengan cara kami. Walaupun perjalanan masih panjang akan terus ku isi dengan nasihat2 dan pengisian2 dari para pensyarah.

sedar tak sedar nak habis sem 2 dan nak masuk sem 3 lepas ni. gonna be senior ! huhu.. walaupun begitu sebenarnya senior lah perkara plg berat sebbnye senior lah yang kne contoh trbaik buat adik2. Mungkin pengalaman jadi senior sebelum ni akn lbih membantu, insyaAllah harap2 nye Allah bantu kami semua yang bakal menjadi senior!!

Siiru Ala BARAKATILLAH!!

Perumpamaan bagi mereka yang membawa taurat kemudia mereka tidak membawanya sama seperti keldai-keldai yang membawa kitab-kitab yang tebal, sungguh buruk perumpamaan bagi mereka yang mendustakan ayat-ayat Allah, Dan sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada mereka yang zhalim
                                                                                                                       (Jumu'ah : 4)

Sunday, February 10, 2013

Hebatnya menutup aurat!


Kisah yang satu ini merupakan salah satu contoh dari sekian banyak potret kehidupan seorang wanita muslimah yang begitu bangga dan merasa terhormat dengan agama yang selama ini ia telah hadir mewarnai perjalanan hidupnya. Seorang muslimah yang di hatinya terdengar keras degupan syiar agama Allah.
Itualah hati yang mampu mengenal Allah dan Rasul Nya sehingga keraguan tak pernah lagi ditemui di dalamnya. Dialah peribadi seorang wanita muslimah yang hatinya selalu memikul tanggung jawab dakwah. Namun sayang watak semacam ini ternyata jarang untuk kita temui. Ya memang sangat jarang sekali.
Ummu Abdul Aziz, begitulah wanita ini biasa disapa dalam hariannya. Suaminya seorang doktor yang tinggal di bandar Riyadh, Saudi Arabia.
Pada satu kesempatan, Ummu Abdul Aziz harus menyertai suaminya untuk menghadiri salah satu persidangan perubatan yang diadakan di salah satu negara Eropah. Dengan langkah pasti ia iringi keberangkatan sang suami. Ya, ia sedar sekali bahawa Tuhan yang selama ini ia sembah di negaranya tak lain adalah Tuhan yang akan ia jumpai di negera Eropah tersebut. Tuhan yang satu, Allah. Demikian pula halnya kaum Lelaki yang ia jumpai nya di negara asalnya, Arab Saudi. Oleh kerana itu, sebaik tiba di negara destinasi, keadaannya tidak berubah sedikitpun.
Komitmen untuk sentiasa melaksanakan segala perintah Tuhannya ia selalu pegang dengan baik. Hal ini nampak kelihatan jelas dari cara ia berpakaian. Potongan kain yang dikenakannya menutupi seluruh anggota tubuhnya .. Ya Ummu Abdul Azis mengenakan pakaian secara lengkap sehingga tidak tak sedikitpun anggota tubuhnya yang boleh terpandang mata, walaupun ia berada di kawasan Eropah yang serupa dengan mode-mode pakaian masa kini.
Oleh kerana itu wajar apabila masyarakat Eropah yang menjumpainya merasa hairan dengan pemandangan yang sangat asing seperti yang ia tampakkan. Ia pun mula menjadi pusat perhatian, seakan-akan bertanya ‘”Makhluk apakah yang ada di balik kain hitam ini?” Benar-benar pemandangan yang sungguh aneh bagi mereka.
Pada suatu hari, beberapa wanita Eropah berkumpul mendatanginya. Rata-rata mereka adalah para profesor yang boleh dikatakan sudah cukup berumur. Dialogpun akhirnya berlangsung di antara mereka (Qadaralllah ummu Abdul Aziz mampu berbahasa Inggeris). Dengan begitu beraninya salah seorang daripada mereka mengajukan sebuah soalan, “Kamu pasti kelihatan seperti ini hanya untuk menyembunyikan kecacatan yang ada di tubuh kamu bukan? Atau mungkin sekadar menutupi wajahmu yang nampak tidak cantik??
Ya kiranya anggapan seperti itulah yang tertanam di benak mereka selama ini terhadapnya. Ummu Aziz terus membawa mereka ke salah satu sudut bilik, lalu membuka cadar yang selama ini menutupinya wajahnya. Ternyata ia nampak seperti wanita normal pada umumnya, tanpa ada cacat sedikitpun sebagaimana dugaan mereka. Bahkan mungkin parasnya lebih cantik dari wanita biasanya, insya Allah. Kesempatan ini tentu tidak ia biarkan berlalu begitu sahaja tanpa menyampaikan sesuatu kebenaran.
Setelah memperlihatkan wajahnya, Ummu Abdul Aziz terus bermula masuk ke pembicaraan asas. Ia jelaskan kepada mereka bagaimana Islam meletakkan wanita. Ia paparkan sejauh mana penghormatan agama Allah ini terhadap kaum Hawa selain ia berikan gambaran tentang ajaran agama Islam secara umum.
Tahukah apa yang berlaku selepas itu? Ya setelah tiga jam berlalu, sebanyak tujuh dari sepuluh Professor wanita tadi terus mengikrarkan keislaman mereka! Tak lain kerana Ummu Abdul Aziz atas izin Allah! Bayangkan tujuh orang Professor masuk Islam hanya dalam tempoh tiga jam selepas melakukan dialog.
Sebagai seorang muslimah Ummu abdul Aziz tidak merasa kecil sehingga menjadi asing dengan ajaran agamanya Kehadirannya di negara pengusung faham liberalisme yang jauh dari sistem nilai sosial tersebut. Ia tetap berpakaian muslimah sejati dan tidak mempengaruhinya untuk berganti pakaian ketat dengan hiasan murahan di sana-sini seperti perhiasan kejahiliyahan layaknya barangan murahan.
Tujuh orang professor wanita menyatakan keislaman mereka. Allah pun meninggikan darjat mereka dengan agama ini. Agama yang selama ini menjadi satu kebanggaan tersendiri bagi peribadi seperti Ummu Abdul Aziz. Akhirnnya dari seorang muslimah yang berusaha untuk mengajak umat ini kepada jalan Allah. Ia fungsikan dirinya sebagai media turunnya hidayah bagi siapa yang Allah kehendaki. Dengan cara seperti ini ia mampu merubah pandangan rendah mereka terhadap agama yang Allah redhai ini.
La ilaha ilallah …. semoga Allah sentiasa memberikan taufikNya kepada dirimu, Ummu Abdul Aziz. Allah jaga dirimu sehingga benar-benar bermanfaat bagi agama dan umat ini. .. Amiin

Popular Posts