Sunday, October 14, 2012

Jangan sombong untuk terima nasihat

Jika nasihat dari manusia sekeliling tak boleh anda terima; nasihat dari ayah ibu tak boleh diterima, nasihat guru sukar nak ikut, nasihat sahabat-sahabat pun payah nak faham, nasihat orang lain serba tak kena...bagi kita, pendapat dan teguran orang lain keras sangat, lembut sangat. Tidak masuk ke dalam jiwa sanubari..

..maka, bukalah kitab hadis yang sudah diterjemah ke bahasa yang anda fahami. Hadis-hadis Rasulullah SAW ibarat Rasulullah SAW sendiri yang menasihati diri anda. Ibarat Rasulullah SAW yang berkata-kata direct kepada anda. Tiada kata-kata dan nasihat manusia lain yang lebih berhikmah dibandingkan dengan nasihat Rasulullah SAW. Tidak terlalu keras, tidak terlalu lembut. Kata-kata Baginda terus ke dasar hati. Itulah kelebihan hadis Nabi SAW apabila dicermati satu persatu dengan teliti, insyaAllah akan ada sesuatu yang berlaku pada diri anda.

Hadis Nabi SAW; dibaca sekali mungkin kurang difahami. Baca lagi sekali, mulai faham. Baca kali ketiga dengan penjelasan guru, bertambah faham. Baca kali keempat dan seterusnya, menusuk ke dalam hati, merubah hati, mengisi kekosongan jiwa nurani, akhir sekali sampailah ke peringkat dirimu sedikit demi sedikit mulai mencintai Rasul yang bernama Muhammad bin Abdullah itu. Itulah kemuncak dan peringkat tertinggi. Oh! Manisnya iman...

2 comments:

Popular Posts