Wednesday, October 24, 2012

Pertemuan adik dan abangnya :)

"salamullahualaik ya akhi.."adek angkat ku bertanya
Alaikassalam..kaifa hal?..
Alhamdulillah bi khair..
lima taltaqa li..?
'ana ada masalah sikit la abang..'pertanyaannya di teruskan..
"Hm..pasal perempuan kan" aku mengagak..
'betul tu bang,,saya ada minat dan suka sangat dengan seorang perempuan ni..tapi ciri-ciri solehah tu kurang pada dia'
"jadi, apa masalah kau sekarang ni?"
'saya nak cuba la tanya abang...benda ni datang dari Allah atau syaitan..'
"eh kau ni..ingat aku ni doktor cinta ke??kau kena ingat aku ni pun takde siapa yang nak..haha."aku cuba menenangkan hati adekku itu.
'ada je yang nak,tapi abang yang tolak..siap kakak orang tu lagi yang tanya abang ada siapa2 atau tak..'
"ISH! da masuk cerita lain pula,dah2..pasal apa tadi?takut rasa hati yang datang tu dari syaitan ye?''
'haah'
"sebelum tu,siapa namanya?'''
'em,mana boleh bagitau..nanti abang tackle..'
"ah kau ni..macam la cantik sangat budak tu.."
'mestilah sebab tu saya minat'
"macam nilah,kau minat die sebab apa?"
'macam abg prnah pesan dulu,carilah perempuan yang mana indah akhlaknya dan baik keturunannya ,kalau lawa itu advantage"
"pandai-pandai menambah pasal advantage tu ye,memanglah . .tapi abang waktu tu bagi tazkirah kat semua orang . ada kawan-kawan abang sekali bukan untuk kau sorang je"
'Oh yeke bang??hehe ,sory tapi saya kira kawan abang jugak lah kan?'
"haha,kau tu lebih dari kawan.macam ni,kau rasa sesuai ke dalam keadaaan macam kau ni untuk mencari?"
'Tak tahu '
"Kene faham dek,setiap pesanan dan perbuatan nabi tu memang benar dan tidak boleh dinafikan. dalam masa yang sama kena sesuaikan dengan keadaan,contohnya nabi makan menggunakan 3 jari,dan kita pun ikut cara nabi makan 3 jari. .sesuai kah? betul ianya baik dan terbaik,tapi bayangkan andai kita makan nasi guna 3 jari,sampai bila nak habis?memang boleh habis tapi lambat.. macam tu jugak hadis nabi pasal mencari calon isteri :

“Wanita dinikahi karena empat perkara; karena hartanya, karena kedudukannya/keturunannya, karena kecantikannya dan keranan agamanya. Maka, pilihlah yang baik agamanya niscaya engkau beruntung.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari (3/242), Muslim (2/1086), Abu Dawud (2047), an—Nasaa’i (6/68) dan Ibnu Majah (1858))

sekarang ni kau pegang hadis ni, tapi kau nak laksanakan hadis ini bukan sekarang.sebab masa kau tak sampai lagi. .masa kau lebih banyak perlunya kepada belajar. .dapatkan ilmu sebanyak mungkin. . jangan fikir sangat nak minat perempuan sana dan sini..tapi tumpu pada asas untuk memilih wanita iaitu ilmu..tak guna minat wanita tanpa ilmu..jauh perginya nanti..boleh?"
'InsyaAllah bang,terima kasih bagi nasihat pada saya..lepas ni saya akan cuba tumpukan pada pelajaran dan takkan sekali-kali memandang wanita.'
"betul,dalam surah an-Nur juga ditekankan agar orang beriman menundukkan pandangan,tapi dek jangan pernah lawan fitrah ye..sebab itu adalah perkara yang pasti..cuma jaga ye. ."
'InsyaAllah..syukran ye abang . . . ."

No comments:

Post a Comment

Popular Posts